Verkar ditt barn vara ute efter din sömn på tidigare morgnar?

Känns det som att du precis stängt ögonlocken när bebisen börjar gråta i sin spjälsäng?

Kanske tror ditt barn att ni föräldrar vill leka klockan fem på morgonen?

Barn är nya i den här världen och har ännu inte förstått hur härligt det är att få sova på morgonen. I alla fall till åtta. Eller sju åtminstone?

Hur underbara vår barn än är så får dom gärna låta oss vuxna sova några timmar om natten och inte minst dom sista timmarna innan morgonen.

Alla mår bättre av mer sömn.

Forskningen är också tydlig med att alla behöver mycket sömn. Barn mer såklart och vuxna minst sju timmar. Ofta åtta.

Åtta sammanhängande timmar sömn är mycket att be om som småbarnsförälder, men det finns några saker du kan göra för att öka chanserna att ditt barn sover längre på morgonen.

Hur får du ditt barn att sova längre på morgonen?

  1. Jobba på kvällsrutinen. En bra kvällsrutin är grunden för en god och trygg natts sömn.
  2. Natta barnet i tid. Forskning visar att barn som går och lägger sig för sent har en tendens att också vakna tidigare. Det är en dålig kombination med för lite sömn och att vakna för tidigt. Dessutom stör det barnets sömnrutin.
  3. Mörkt rum. Finns det något ljus i rummet när barnet vaknar så kommer det aldrig att somna om igen. Rullgardiner och vanliga gardiner som täcker sidorna är bra.
  4. Mätta bebisar är glada bebisar. Barn kan vakna av att de är hungriga. Se till att barnet äter ordentligt innan sängdags. Är barnet mätt ha de också lättare att somna.
  5. Mata barnet innan det vaknar. Barn har precis som oss vuxna rutiner. Ibland är barnets rutin att vakna 04:00. Ett tips som kräver mod av dig som förälder är att kliva upp i god tid innan barnet brukar vakna. Ca 30-60 minuter innan. Och mata barnet så att det förhoppningsvis somnar om med full mage och sover förnöjt längre än till fyra på morgonen…
  6. Låtsas sova. Det här kan kännas elakt. Men om barnet inte får någon bekräftelse när det vaknar så är det troligare att det somnar om. Dessutom kan det lära sig att det är ok att vakna och somna om utan att en förälder kommer direkt.
  7. Jobba på rutinen. Lite som nr.6. Bestäm er för en tid då det är natt och håll er till det. Låt inte barnet bestämma när det är dags att kliva upp och äta frukost.

Varför ska ett barn sova längre på morgonen?

Barn som sover längre på morgonen får en sammanlagt längre sömn. Det ger barnet mer kraft och energi till att utvecklas och lära sig nya saker under dagarna. 

Dessutom brukar dom bli på bättre humör. Vilket höjer oddsen att föräldrarna också kan bli det.

Det är inte bara på dagen som våra barn utvecklas. Det händer väldigt mycket under nattsömnen. VIlket för små barn kan vara lite nu och då dygnet runt.

Under sömnen så bearbetas intryck från dagen. En bättre sömn lägger grunden för ett lugnare och tryggare barn.

På natten sjunker stresshormonerna för att bytas ut mot tillväxthormoner. Sömnen är en tillväxtfas som de behöver mycket av när de är små.

Hur kan vi föräldrar klara av morgonpigga barn?

Att uppfostra barn är ett konstant arbete och bara för att du följer några råd på internet kommer allt inte bli en dans på rosor. Men det finns några saker att tänka på för att underlätta.

  1. Mycket i livet handlar om inställning och barnuppfostran är inget undantag. Många föräldrar går in i det smått blåögda utan att tänka igenom dom påfrestande stunderna som kommer uppstå.
  2. Du kan förbereda dig mentalt genom att helt enkelt bara acceptera tanken att det kan bli påfrestande.
  3. Turas om med din partner att ta barnet de morgnar bernet helt enkelt inte tänker somna om.
  4. Inför lekförbud. Sätt som regel att ni aldrig leker innan kl åtta på morgonen. Vill barnet vakna fem så är det ok, men föräldrarna kommer inte ställa upp som lekkamrater de första timmarna. Kom ihåg att även barn är vanedjur (även om deras vanor ändrar sig hela tiden med åldern) och de kommer lära sig snabbt så länge ni inte ger dom blandad respons på morgnarna.
  5. Gå och lägg er tidigare. I teorin är det enkelt. Barn i åldrarna 6-12 år behöver sova ca 10-12h. Samtidigt lyckas vi föräldrar inte sova mer än 5-6h. Ett misstag många gör (inklusive mig själv) är att tro att livet ska kunna se ut som vanligt med enda skillnaden att det också finns barn i bilden. Acceptera att ni är småbarnsföräldrar. Låt disken står framme tills ditt barn sover förmiddag imorgon. Eller till efter frukost när barnet kan leka med sig själv eller ett syskon. Så länge man accepterar att hemmet inte kommer se ut som innan och att man inte kommer hinna med lika mycket som innan så borde det gå att få ihop lite sömn. Ofta har vi ett liknande problem redan innan barnen. Ska jag kolla ett till avsnitt eller gå och lägga mig i tid för en gångs skull…

Slutsats

Visst är det jobbigt att inte få sova ut någon endaste morgon. Men kom ihåg att det är en övergående fas. Det kommer bli bättre med tiden och rätt vad det är har du en tonåring som sover fram till lunch.

Det är också viktigt att veta att det inte fel på dig eller dina barn bara för att dom vaknar tidigt. Det är mest bara jobbigt. Syftet med dessa tips är att hjälpa föräldrar i rätt riktning att få lite skönare morgnar. Barn ser ofta till att få sova så mycket de behöver under normala förhållanden. Men det kan vara skönt att vrida deras dygnsrytm till vår fördel.